Publicatie-
datum:

15 februari 2024

Publicatiedatum: 15 februari 2024
Bedrijfsvoering Samen besturen

Een schooldirecteur komt met een kijkwijzer de klas binnenlopen en beoordeelt je functioneren op basis van de les die op je dat moment aan het geven bent. Daarna volgt een gesprek over wat de directeur wel en niet heeft gezien. “Daarmee kom je niet tot een gesprek”, vertelt schooldirecteur Madelon Boot. “Ik ben zelf gaan nadenken over wat leerkrachten willen als ik bij hen in de klas kom en op een gegeven moment heb ik zelfs de kijkwijzer overboord gegooid. Ik ben daarop gesprekken gaan voeren over de schoolontwikkeling, persoonlijke groei, hoe ik word ervaren als leidinggevende en hoe je je op je plek voelt binnen het team.”

Boot werd door HR-adviseur Chantal Engels benaderd om, samen met een andere directeur, mee te denken over de gesprekkencyclus binnen Atlant. Zo heeft onder meer het Huis van Werkvermogen vorm gekregen in het nieuwe Mijn Koers-gesprek: de ontwikkelcyclus binnen Atlant. Binnen deze cyclus krijgen schooldirecteuren veel vrijheid om de gesprekken naar eigen wens aan te vliegen. “Hierbij kun je kijken naar wat past bij jouw school. Je kunt ervoor kiezen om de gesprekken in je kantoor te voeren, maar het kan ook elders tijdens het koffiedrinken of een wandeling. Verder werk ik regelmatig met mindset- of fotokaartjes, waar vragen als: aan wie vraag je vaak hulp? Wat is je beste fout? op staan. Ook hebben we een klapper gemaakt met vragen die je op elke laag van het Huis van Werkvermogen kunt stellen. Dit helpt mij om tot inzichten te komen die ik anders niet zou ophalen.”

Hieronder een voorbeeld van het Huis van Werkvermogen.

Dankzij deze inzichten maakt Boot nu keuzes waartoe ze anders niet had gekomen. Door de persoonlijke aangevlogen gesprekken worden zaken zichtbaar die je anders niet snel hoort. Zo hoort zij nu welke belangrijke kartrekkers er binnen haar school zijn, waardoor ze hen mee kan nemen in het nadenken over de schoolontwikkeling. “Ook heb ik een collega gehad die in een gesprek aangaf hier met plezier te werken, maar met haar ontwikkeling buiten de muren van de school groeide. Ik kon haar niet bieden wat zij nodig had. Dat betekent dat je hierdoor dus goede mensen verliest, maar er komt ook weer een plek vrij waar iemand in kan groeien én je geeft de medewerker ook de kansen om te groeien. Een ander voorbeeld is een collega die ook in de zorg werkte. Ze vond haar werk met ‘pittige’ kleuters heel interessant. We hebben samen gebrainstormd en besloten dat ze een opleiding zou volgen. Ze heeft haar werk in de zorg opgezegd en werkt nu onder meer ook met kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Ze gaf aan wel wat later te willen beginnen, namelijk om 9 uur. Het levert op dat ik haar twee extra dagen met haar expertise in de school heb. De collega’s zijn blij, zij is blij en de kinderen zijn blij. Een mooie uitkomst van het Mijn Koers-gesprek. Voor mij is dit ook een vorm van goed werkgeverschap.”

Kwetsbaarheid tonen

Ook voor leerkracht en invalpoolcoördinator LiMin Rooijers zitten er veel voordelen aan deze nieuwe manier van gesprekken voeren. “Waar het eerst als een beoordeling van een momentopname voelde, voer je nu het gesprek over wat er in de klas én daarbuiten speelt. Er is aandacht voor eventuele zaken die in je privéleven spelen, waardoor je ontwikkeling op een bepaalde manier vordert of je inzetbaarheid zo is. Op deze manier ben je meer dan een medewerker die aan een lijstje moet voldoen. Je kijkt naar groei en hoe je je inzetbaarheid kunt verbeteren. Je denkt ook samen na over wat er mogelijk in de toekomst zou kunnen spelen, zodat je preventief kunt werken. Ik merk ook door vaker zulke gesprekken te voeren, dat je steeds dichterbij elkaar komt. Ik kan meer mezelf zijn en de drempel wordt steeds lager.”

Waar leerkrachten in het Mijn Koers-gesprek delen wat er bij hen speelt of welke bagage zij meenemen, doet Boot dit andersom ook. “Ik vind het belangrijk dat mijn team weet waar ik als leidinggevende mee bezig ben en wat mijn valkuilen zijn. Daarvoor stel ik me kwetsbaar op en deel ik mijn leerpunten. Je gaat zo veel sneller de diepte in.” Ook Rooijers herkent zich hierin. “Als je zelf laat zien dat je je verhaal durft te vertellen, wordt het voor mij ook makkelijker om me kwetsbaar op te stellen. In mijn ervaringen met Madelon is dat ook zo. Zij is heel open en zorgt ervoor dat je je op je gemak voelt.”

Niet te faciliterend worden

De kwetsbaarheid zorgt ervoor dat leerkrachten eveneens zaken uit hun privésfeer op tafel leggen tijdens de Mijn Koers-gesprekken. Boot geeft aan dat het vitaal en veerkrachtig houden van haar leerkrachten hoog op de agenda staat, maar ze geeft als tip mee dat je niet te faciliterend moet worden. “Het Huis van Werkvermogen helpt daarin. Collega’s gaven weleens aan dat ze het zwaar hadden thuis. Je denkt dan als directeur na over wat jij kunt doen om de werksituatie te ontlasten. Je wil hen ondersteuning bieden zodat diegene meer rust ervaart. Het Huis van Werkvermogen laat me inzien dat deze verantwoordelijkheid ook gedeeltelijk bij de collega ligt. In de thuissituatie kan ik niets veranderen, maar ik kan wel samen met de collega het gesprek aangaan en met hen kijken wat ze zelf kunnen doen om hun situatie te verbeteren.”

Weer vertrouwen in de leerkracht

Om leerkrachten gezond en wel in het onderwijs te houden, hebben de twee wel een aantal toekomstdromen. Zo is het volgens Rooijers belangrijk om terug te gaan naar de basis. “Een basis waarin we gericht zijn op het aanleren van (basis)vaardigheden op een passende manier. Niet gericht op prestatie en allerlei randzaken die op het bordje van het onderwijs worden gegooid. Er moet meer ruimte komen voor ontdekken, de echte wereld naar binnen halen én juist de echte wereld in gaan. Daarbij droom ik ook van het werken met kleinere klassen en meer ondersteuning voor leerlingen die het nodig hebben. En dat wij, de specialist, het beste uit de kinderen blijven halen én ze beter leren kennen. Net zoals de directie met ons, wil ik ook ruimte in ons rooster om deze gesprekken met kinderen te voeren.”

Boot benadrukt, net als Rooijers, dat we terug naar de basis moeten en de ambacht van de leerkracht voorop moeten stellen. “We worden door de overheid, inspectie, methodes en door de samenleving gedwongen om aan allerlei eisen te voldoen. Kijk maar naar ons toetssysteem. We moeten terug naar vertrouwen in de onderwijsprofessional en het onderwijs met eigen kennis en kunde ontwikkelen. Verder zou ik meer flexibiliteit willen, zoals met het op vakantie gaan. Als fulltimer kun je nooit buiten de schoolvakanties weg. Een paar dagen per jaar die je buiten het seizoen mag opnemen, kan ervoor zorgen dat meer mensen fulltime willen werken. Ook smacht men soms naar een thuiswerkdag, dat in andere sectoren wel mogelijk is. Het geven van onderwijs in vier kwalitatief goede dagen, met eventueel een vijfde thuiswerkdag, kan juist ook zorgen voor duurzame inzetbaarheid én een aantrekkelijker vak als leerkracht.”

Enthousiast geworden?

Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden en wil je ook jouw verhaal vertellen wat jullie in de praktijk doen rondom het thema duurzame inzetbaarheid? Neem dan contact op met Verus-adviseur Carola van der Meeren.

Samen besturen

Deze pagina is onderdeel van ons domein Samen besturen. Verus wil randvoorwaarden scheppen voor geïnspireerd goed onderwijs. Dat doen we door betrokken te zijn bij elkaar en samen te verbinden als gemeenschap, met begrip voor de positie van leden die in hun eigen leergemeenschap functioneren. Bestuurlijke vraagstukken lossen we samen op, met hulp van collega-bestuurders of een adviseur.

Verus

Gerelateerde berichten