In de adventstijd van verwachting staan we juist ook stil bij schrijnende situaties waarin licht en hoop van levensbelang (kunnen) zijn. Zo zien we als Verus dat leden worstelen met armoede die in gezinnen een groot probleem is. We zien de berichten in de kranten, maar we horen ook de verhalen van o
Mijn enige teddybeer kreeg ik als baby. En ik heb hem nog steeds. Iets minder bruin, kijkt hij me nu met nog maar één oog aan, zijn strik is ergens in de jaren verdwenen. Maar hij
Dit is een blog over grote woorden. Dit is een blog over de kleine praktijk.
Overal horen we dat de oorlog in Oekraïne grote indruk maakt. Ook op scholen, bij onze leden, gaat dit gepaard met emoties, vragen en acties. Veel scholen en leraren besteden nadru
We moeten af van dat ene woordje… Het is een klein, bescheiden, bijna nietszeggend verbindingswoordje. Toch zit er een groot ongemak achter verscholen.
De beide ouders zitten tegenover me. De thee staat dampend tussen ons in. Lachend kijken ze me aan. Ik voel het: ze hebben al gekozen voor onze school. De rondleiding heeft haar vr
Gedicht van een leraar, voor een leerling. In een tijd van afstand en gemis, woorden van hoop en uitzien.
Bijzonder onderwijs wordt veel te vaak met argusogen bekeken. Met die ogen moet dat onderwijs scherp begrensd worden, door de overheid en de samenleving. Er zijn immers genoeg verh
‘De inwoners van Zellum bouwden een enorme muur om hun stad. Er was zelfs geen enkele poort, deur of brug te bekennen. Helikopters en vliegtuigen kwamen er niet in. Na een paar maa
Als het goed is, is een samenwerkingsschool een mooi begin van iets nieuws. Maar als iedereen alleen iets inbrengt voor de eigen groep, is het geen feestje. Hoe maak je van de same
Met leerlingen ‘de dag openen’. Waarom zouden we daar tijd en aandacht aan schenken? Het gebeurt op scholen van een godsdienstige richting, en ook in het openbaar onderwijs gaan er
Lieve praatjes en mooie acties. Daar komen burgerschapsonderwijs en levensbeschouwelijke vorming vaak op neer. Daar is niets mis mee, maar levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs