De Bijbel wordt in de volle breedte van het christelijk onderwijs op veel verschillende manieren gebruikt. Dat blijkt uit dit onderzoek in opdracht van Verus.
Leraren en leidinggevenden ervaren de volgende uitdagingen bij het gebruik van de Bijbel in de klas en de school:
- gebrek aan interesse bij leerlingen
- geringe affiniteit bij collega’s
- gebrek aan kennis en vaardigheden, met name om het gesprek met leerlingen te voeren en hen in staat te stellen zelf betekenis in de Bijbel te ontdekken
Ervaar je deze uitdagingen ook? We helpen je er graag bij. Neem daarvoor contact op met Guido de Bruin.
Over het onderzoek
Corina Nagel-Herweijer en dr. Elsbeth Visser-Vogel voerden het onderzoek uit namens de Protestantse Theologische Universiteit (Onderzoekscentrum voor Jeugd, Kerk en Cultuur) en de Christelijke Hogeschool Ede. In focusinterviews ondervroegen zij leraren en schoolleiders van zes PO- en zes VO-scholen naar hun perceptie van de plaats van de Bijbel in hun school.
Samen geloven
Deze pagina is onderdeel van ons domein Samen geloven. Verus laat zich inspireren door het christelijke geloof. Dit geloof verbindt ons en draagt bij aan een inclusieve samenleving met verschillende visies op goed (samen)leven. Onze christelijke waarden kleuren het perspectief waarmee we naar de samenleving, het onderwijs en relaties kijken.