Publicatie-
datum:

13 juni 2024

Publicatiedatum: 13 juni 2024
Identiteit Samen geloven

De afgelopen maanden heeft Verus in co-creatie met de collega’s van het Eckart de pelgrimage ontwikkeld. “Het past in ons gezamenlijk zoeken naar inspirerende manieren die leerlingen helpen na te denken over zingeving, als vorm van ervaringsleren bijvoorbeeld”, vertelt Pim Kalkman, adviseur identiteit bij Verus. “Bij alle nadruk op prestatie op school bieden we hen graag de ruimte om een stapje opzij te doen om op hun eigen verhaal te komen, met aandacht voor wat zij werkelijk belangrijk vinden in hun leven. Dat kwam in de pelgrimage echt naar boven en werd door de leerlingen als bevrijdend ervaren. Een voorbeeld van het wonder dat onderwijs is en kan helpen creëren.”

Dankbaarheid

De route ging over een deel van het Brabants kloosterpad, met onderweg verschillende opdrachten. Direct aan het begin was er ruimte voor een ‘steenmannetje van dankbaarheid’. Daarna mocht een tweede steen worden neergelegd als symbool van wat ieder graag achterliet. “Ik wil me minder aantrekken van wat anderen van me denken”, motiveert een van de leerlingen met zijn afgelegde steen. “Ik laat de stress graag achter”, zegt een ander. Gezamenlijk stappen we over de denkbeeldige muur heen, zingen voor de eerste keer het Taizé-lied ‘Als alles duister is’. En vervolgen onze weg in stilte, op weg naar het Franciscaans klooster in Megen, waar we overnachten.

De pelgrimage heeft Anoek Swinkels blij verrast: “Als docent wil ik graag bijdragen aan ontmoeting, levensbeschouwelijke ontwikkeling en de dialoog. Zo’n pelgrimage is levensbeschouwing in de praktijk, waarbij al deze aspecten aan bod komen. Ik heb de leerlingen zien bezinnen en een beetje zien groeien als mens. Ik hoopte dat het hen verder zou brengen op hun levenspad en dat heeft het meer gedaan dan ik had gedacht.” Ook is Anoek zelf aan het denken gezet: “De pelgrimage heeft mij geïnspireerd om weer bewuster en actiever bezig te gaan met mijn zoektocht naar zin en betekenis in deze fase van mijn leven. Een soort opschudding voor mij.”

Inspiratie

Jeffrey: “Mij heeft het ook persoonlijk inspiratie gegeven, een stukje zelfkennis. Blijkbaar kan ik dit met leerlingen ook ondernemen en ze beter helpen om te groeien dan in een reguliere les levensbeschouwing. Dat is ook wat ik van ze terugkreeg: ze werden geïnspireerd, hadden nieuwe dingen van zichzelf ontdekt en het gevoel meer te kunnen leven naar wie ze willen worden in plaats van zoals wie ze nu zijn. Ze weten iets beter wat goed leven is.”

Na zo’n 24 uur werd de pelgrimage afgesloten bovenop een kazemat bij Ravenstein. De derde steen, die van geloof in je toekomst, mocht worden weggegooid of meegenomen. Tenslotte schreef iedereen een bemoedigende tekst op een persoonlijke kaart voor alle deelnemers die rondging. Die werden ontvangen als een cadeau. “Ik heb geleerd meer m’n eigen weg te gaan en ruimte te maken voor een goed gesprek”, zegt een leerling. “Ik denk niet dat iemand had gedacht dat ik zoiets als dit zou doen: ik wil meer echt zijn op school, wat anderen daar ook van denken. Nooit gedacht dat dit zou gebeuren.”

Ook zin in (zoiets als) een pelgrimage voor jouw leerlingen, op maat en geschikt voor je eigen context? Voel je vrij om contact op te nemen met Pim Kalkman.

Samen geloven

Deze pagina is onderdeel van ons domein Samen geloven. Verus laat zich inspireren door het christelijke geloof. Dit geloof verbindt ons en draagt bij aan een inclusieve samenleving met verschillende visies op goed (samen)leven. Onze christelijke waarden kleuren het perspectief waarmee we naar de samenleving, het onderwijs en relaties kijken.

Verus

Gerelateerde berichten