Ik kom graag op scholen die tegen grenzen aanlopen, zich daar onwennig en zonder kompas begeven. Waar docenten/leerkrachten en bestuurders zien dat er nieuwe ontwikkelingen nodig zijn. Wat moeten we doen met onze schoolidentiteit nu onze leerlingenpopulatie en team levensbeschouwelijk zo divers is? Welke grenzen kunnen we verleggen? En wat doen we wanneer we gaan fuseren, met een school van dezelfde of een andere denominatie? Over welke grenzen gaan we dan? En wat levert grensoverschrijding op? Zo zijn er nog veel meer grenzen op te zoeken. Dat is een proces van vragen en verkennen, van dichtbij jezelf blijven en de ander ontmoeten.

Uitdagende vragen

Heel graag trek ik met scholen op waar uitdagende vragen als deze worden gesteld. Ik breng daarin mijn deskundigheid als voormalig leerkracht en HBO-docent/-onderzoeker in. Ik sta voor levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs dat de vragen en antwoorden van leerlingen centraal stelt. Ik geniet van onderwijs dat de kracht van mooie verhalen omarmt. Ik heb in mijn promotieonderzoek veel ervaring en kennis opgedaan over de identiteit en het levensbeschouwelijk onderwijs van samenwerkingsscholen. Daar verkennen bijzonder en openbaar onderwijs elkaars grenzen.

Grenzen verkennen

Kan ik met jouw school optrekken in grensgebied? Dat kan door een oriënterend gesprek, een prikkelende lezing of workshop, een afwisselende training. Ben je in voor een theatervoorstelling over jouw schoolwaarden en levensbeschouwelijk onderwijs? Maak dan ook zeker een afspraak!

Het bezoeken van een grensgebied kan om lef van docenten/leerkrachten en bestuurders vragen. Lef om goede vragen te stellen en creatieve vormen van onderwijs te ontwerpen. Het land waar je thuis bent wordt opnieuw goed bekeken en gewaardeerd, andere mogelijkheden die over de grens lagen worden verkend. En vaak worden hierbij dan ook grenzen verlegd. Misschien zoek je een gids. Iemand die meehelpt een koers uit te stippelen. Ik doe graag mee!

Kijk voor meer informatie op www.erikrenkema.nl.

Dit zeggen leden

'Hoe kom je tot één gezamenlijke identiteit bij een fusie van een openbare school, een christelijke school en een opvangorganisatie tot één IKC?' Erik Renkema van Verus heeft ons dit jaar uitstekend begeleid bij dit vraagstuk. Met veel humor, passie en enthousiasme heeft Erik ons meegenomen in zijn visie op elkaar ontmoeten rondom levensvragen. Bijzonder was zijn oprechte aandacht voor alle partijen. Personeelsleden en ouders werden gestimuleerd om, met respect voor de ander, te uiten wat ieder belangrijk vindt bij levensbeschouwing. Door de veilige setting die Erik wist te creëren, durfde ieder dit. We kunnen nu samen op weg naar de toekomst: Een IKC waarbij iedereen werkt vanuit dezelfde visie op identiteitsontwikkeling bij kinderen.’

Annemieke v.d. Berg, directeur OBS de Dorpel
Laura Roffel, directeur KC Babbel
Anneke Sijtsema, directeur CBS de Wegwijzer
De Wilp, 08 april 2021