Onderwijs en samenleving Samen leven

Rooster

Tijdens VERUS2023 volg je de vakken die bij jouw profielkeuze (N&T, N&G, E&M of C&M) op het rooster staan. Het laatste vak dat je volgt, is een vak naar keuze dat je op de dag van het event mag kiezen. Klik op de vaknaam in het rooster voor meer informatie over dat vak.

Vak (begintijd) N&T N&G E&M C&M
Lesuur 1
(10.55 uur)
Mentorles
Sandra van Groningen en Theo van der Zee
Nederlands
Gerdien Bertram-Troost, Willem de Vos en Fenneke Scholten van Aschat
Maatschappijleer
Louise Elffers en Monica Neomagus
Mentorles
Sandra van Groningen en Theo van der Zee
Lesuur 2
(11.40 uur)
Wiskunde
Gert Biesta en Jacomijn van der Kooij
Mentorles
Sandra van Groningen en Theo van der Zee
Economie
Iris Valentina en Loes Dreschler
CKV
Ria Havinga
Lesuur 3
(13.40 uur)
Lichamelijke opvoeding
Karin van Oort en Joost Kempen
Levensbeschouwelijke vorming
Tjitske Volkerink en Pim Kalkman
Mentorles
Sandra van Groningen en Theo van der Zee
Geschiedenis
Karim Amghar en Dico Baars
Lesuur 4 (keuzevak)
(14.25 uur)
Keuzevak 1: Wiskunde
Gert Biesta en Jacomijn van der Kooij
Keuzevak 2: Levensbeschouwelijke vorming
Tjitske Volkerink en Pim Kalkman
Keuzevak 3: Economie
Iris Valentina en Loes Dreschler
Keuzevak 4: Nederlands
Gerdien Bertram-Troost, Willem de Vos en Fenneke Scholten van Aschat

Meer informatie over de vakken

Per vak vind je hieronder de docenten en extra informatie.

Mentorles

In de mentorles gaan we met elkaar in op hoe je je eigen inspiratiebron kunt zijn. Je ondergaat een autobiografische zoektocht naar jouw eigen verhaal én dat van een ander. Wat inspireert jou om in het onderwijs te werken? Om deze vraag te beantwoorden steken we de handen uit de mouwen en gaan we volop praktisch aan de slag. Dit doen we onder leiding van Verus-adviseurs en onderzoekers Sandra van Groningen en Theo van der Zee. Zij schreven onder meer de publicaties Sturen op brede onderwijskwaliteit en Narratief Waarderen.

Wiskunde

Resultaten, cijfers en prestaties. Het meetbare overschaduwt veelal de merkbare ontwikkelingen in het onderwijs. Dit komt deels doordat er te veel aan risicomijding wordt gedaan. Maar inspiratie vraagt juíst om ruimte en risico. Pedagoog Gert Biesta en Verus-adviseur Jacomijn van der Kooij nemen je mee in wat inspiratie van het onderwijs vraagt.

Lichamelijke opvoeding

Als bestuurder ben je continu in beweging. De ontwikkelgroep van Verus (i.s.m. leden) doet onderzoek naar de leidende principes van bestuurders. Wat geeft je nu richting en ruimte in het onderwijs? Daarvoor gaan we met zijn allen in beweging, om te onderzoeken hoe wij keuzes maken met het lichaam. Schoolbestuurder Karin van Oort (Carmelcollege) en Verus-adviseur Joost Kempen lichten dit tijdens de les toe.

Nederlands

Het masterplan Basisvaardigheden: de laatste tijd is hier veel over te doen geweest. Maar is een masterplan Existentiële Vaardigheden niet veel relevanter voor de huidige tijd, waarin kinderen en jongeren leren omgaan met de weerbarstigheid van het bestaan. Want basisvaardigheden zelf hebben alleen betekenis in een opgroeiende mens. Hoogleraar Gerdien Bertram-Troost, rector-bestuurder Willem de Vos (Christelijk Lyceum Veenendaal) en Verus-juriste Fenneke Scholten van Aschat laten het belang zien van een masterplan Existentiële Vaardigheden.

Levensbeschouwelijke Vorming

In de huidige tijd zijn we op zoek naar verstilling en rust. We zoeken meer verbinding met zingeving. Tijdens de les ga je op zoek naar de moderne christelijke spiritualiteit en ontdek je wat dit voor jou betekent. Samen met radiopresentatrice Tjitske Volkerink (EO) en identiteitsadviseur bij Verus Pim Kalkman ontdek je welke nieuwe ruimte dit creëert.

Maatschappijleer

De grote (on)gelijkmaker: onderwijs maakt het verschil als het gaat om kansengelijkheid. Maar hoe staat het er eigenlijk voor in het Nederlandse onderwijs? En hoe (on)gelijk zijn de kansen?. Bijzonder hoogleraar Kansengelijkheid in het Onderwijs Louise Elffers en Verus-adviseur Monica Neomagus nemen je mee in hoe het ideaal van kansengelijkheid in de praktijk wordt nagestreefd.

Economie

Verhalen van kinderen die vastlopen in het schoolsysteem krijgen een stem in de reeks portretten Kinderen van het Onderwijs. In de les schijnen we het licht op de breuklijnen in het onderwijssysteem, zoals de uitval en stress onder jongeren en kinderen. De les wordt gegeven door fotografe Iris Valentina (Kinderen van het Onderwijs) en Verus-adviseur Loes Dreschler.

CKV

Om inspiratie voor het onderwijs op te doen, is het soms ook fijn om bezig te zijn met je creatieve zelf. Zo ga je in de CKV-les aan de slag met inspiratie op het doek, krijg je beelden van inspiratie en ga je aan de slag met je eigen creativiteit. Verus-adviseur en kunstenaar Ria Havinga laat je na de les vol nieuwe inzichten richting huis gaan.

Geschiedenis

De vrijheid van onderwijs kent een lange geschiedenis en is vandaag de dag nog steeds van groot belang in het onderwijs. Mbo-docent en programmamaker Karim Amghar bracht de vrijheid van onderwijs opnieuw onder de aandacht in de serie Geloof in het Onderwijs. In deze serie gaat Karim op zoek naar de vraag in hoeverre de openbare school wel aansluit bij de identiteit van zijn dochter. Karim gaat in gesprek met Rinke Verkerk voor de Verus-podcastserie pdcst drieëntwintig.