In de vier workshops gaan vmbo-docenten aan de slag met hoe ze de vormende kant van hun onderwijs kunnen versterken. Hierbij staat hun voorbeeldfunctie centraal. De workshops worden geleid door universitair docent dr. Wouter Sanderse.
Project
Het anderhalf jaar durende project van de Universiteit voor Humanistiek wil vmbo-leraren bemoedigen om van hun klas en school een plek te maken waar leerlingen Bildung kunnen ervaringen, en om te onderzoeken hoe vmbo-leraren dit doen en wat leerlingen van hun inspanningen merken. Hiervoor zijn onder meer vier professionele leergemeenschappen opgezet, waarin vmbo-leraren ervaring en kennis over vormend onderwijs uitwisselen en verder ontwikkelen. Met 6 bijeenkomsten via een onderzoeksmatig ontwerptraject moet dit leiden tot meer Bildung geïnspireerde lessen voor leerlingen.
Eveneens wordt via een traject voor schoolleiders toegewerkt naar een schoolbrede doorwerking van Bildung. Tegelijkertijd voert de UvH een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit naar hoe vmbo-leraren Bildung laten zien in hun voorbeeldgedrag en hoe dit door leerlingen wordt ervaren.