Een feestelijke opening vorige maand op de Wilhelminaschool in Woerden, waarbij mevrouw Van Leeuwen met haar daaropvolgende drie generaties het lintje kwam doorknippen bij de school. Als klein meisje zat Van Leeuwen op de Wilhelminaschool: nu geniet haar achterkleinkind hier onderwijs. Op deze locatie stonden eerder ook al twee oudere gebouwen van de Wilhelminaschool. Daarom is deze nieuwbouw extra bijzonder en ging dit niet onopgemerkt voorbij. Ouders, leerlingen, buurtbewoners, oud-leerlingen en zelfs de burgemeester kwamen massaal op de opening af.
Bij het inlopen van de school valt meteen de open, grote ruimte op. Er staan enkele gymtoestellen en er is een grote ‘theatertrap’ in de hal na binnenkomst. Deze hal brengt meteen het verbindingsaspect van de school naar boven. Want hier komen alle groepen bijeen bij activiteiten op school én het geeft een belangrijk inkijkje in het ‘samen’ van de school. De verhuizing is dan ook nét op tijd, zodat groep acht hier hun afscheidsmusical nog kan doen.
Proces
“Toen ik hier als directeur kwam, waren de conceptplannen voor de bouw eigenlijk al af. Maar het stukje communicatie: daar viel nog wel wat te halen. Daarom heb ik een folder gemaakt met een stukje historie over de Wilhelminaschool en de beoogde plannen voor de bouw, zodat iedereen wist wat er stond te gebeuren. We hebben bij de bouw ook geluk gehad dat de gemeente Woerden wilde bijspringen voor een klimaatneutraal gebouw, want dat was volgens de gemeente wel een vereiste. Natuurlijk willen wij graag een groen en inclusief gebouw zijn. Dit houdt in dat we naast duurzame maatregelen ook een lift hebben en over toegankelijkheid op het plein en in de school hebben nagedacht. Deuren kun je bijvoorbeeld openen met speciale tags, in plaats van enkel met de hand.”
Groen als basis
Groen is niet alleen de basiskleur die in het gebouw wordt gebruikt, maar ook letterlijk waar de school voor staat. Het gebouw is gasloos en energieneutraal, er liggen ruim 170 zonnepanelen op het dak, er is een warmtepomp en er wordt gebruikgemaakt van een luchtbehandelingssysteem. Behalve de groene kleuren in de school, spat de vergroening er buiten ook af. Zo is er rondom de school voldoende groen om tussen te spelen en krijgen leerlingen de kans om onder begeleiding te ontdekken wat er niet allemaal aan planten groeit. “We willen hiermee kinderen écht in het groen laten opgroeien.”
Zo is er ook specifiek een speeltuinarchitect ingehuurd om het plein zo duurzaam en kindvriendelijk mogelijk in te richten. Ook is er mogelijkheid voor sport en spel, zodat kinderen zich optimaal in pauzes kunnen uitleven. Binnenin de school straalt de omgeving juist rust en ontspannenheid uit. Met tinten als groen, geel en oranje is het een frisse oase, waarmee de basis voor het goed leren in ieder geval ingebed is.
Tekst gaat verder onder de fotocompilatie
Hoge ouderbetrokkenheid
Bij de inrichting van de school is in sommige lokalen ook door ouders de handen uit de mouwen gestoken. Peterse roemt dan ook de hoge betrokkenheid van ouders. “Zo heeft een vader gewerkt aan de houten huisjes in de kleuterklas. Hij heeft dit in zijn vrije tijd voor ons in elkaar gezet. Verder hebben ouders zelf geld ingezameld voor de inrichting van het schoolplein. Dit deden zij samen met hun kinderen door middel van een rommelmarkt, een bioscoopavond op school organiseren of het verkopen van koekjes. Dit is erg kenmerkend voor onze school: mensen helpen juist heel graag mee”, vertelt Peterse trots.
Een andere bijzondere plek in de school is de bibliotheek, waarvan bij de deur de Woerdense watertoren is uitgesneden. Ook is er op het middenbouwplein een open ruimte met tafels en stoelen waar kinderen zelf aan de slag kunnen met werkjes. Eveneens zijn er in de school ook nog oude herinneringen te vinden aan de vorige panden van de Wilhelminaschool. Zo is bij de ingang bij het kleuterplein een kleine fotocompilatie van de historie van de Wilhelminaschool. Verder hangt het portret van koningin Wilhelmina bij de ingang van de theatertrap, om zo de naam de school en haar verleden eer te doen.
Meenemen in proces
Eerder vertelde Peterse al dat ouders volop werden meegenomen in het proces van de nieuwbouw. Maar hoe is dit bij de kinderen gegaan? “We hebben ouders en kinderen geïnformeerd met een wekelijkse nieuwsbrief met foto’s en filmpjes over de vooruitgang. Verder mochten kinderen op de dag van de start van de bouw aan de slag met timmer- en klusactiviteiten. Met de kleuters zijn we onder meer aan de slag gegaan met het thema bouw. Groep 8 heeft juist een workshop in dit nieuwe gebouw gevolgd over hoe zij als influencer rondleidingen kunnen geven. Op de dag van het openingsfeest hebben zij dus daadwerkelijk een rondleiding aan de andere leerlingen mogen geven. Verder hebben we ook met kinderen die er behoefte aan hadden al vooraf verkend hoe de nieuwe school eruit zou zien. Zo wisten zij ook waar zij terechtkwamen en verliep de overgang vrij vlot.”
Al met al is Dianne Peterse ontzettend trots op het proces en de fijne samenwerking met gemeente Woerden, de aannemer en de betrokken ouders. “Het voelt hier open: er is rust en vertrouwen om zo tot goed onderwijs te komen. Deze nieuwe school past bij onze visie op goed onderwijs. Daarom voelt dit net als een jas die goed past. Daar ben ik heel dankbaar voor.”
Vragen over onderwijshuisvesting?
Verus begeleid scholen bij vraagstukken en processen omtrent onderwijshuisvesting. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met Auke Vlonk.
Samen besturen
Deze pagina is onderdeel van ons domein Samen besturen. Verus wil randvoorwaarden scheppen voor geïnspireerd goed onderwijs. Dat doen we door betrokken te zijn bij elkaar en samen te verbinden als gemeenschap, met begrip voor de positie van leden die in hun eigen leergemeenschap functioneren. Bestuurlijke vraagstukken lossen we samen op, met hulp van collega-bestuurders of een adviseur.