Hoe vond je het om de eerste reeks van pdcst23 op te nemen?
''Ik vond het heel mooi om dit te doen. Onderwijsvrijheid was voor mij een heel vers onderwerp, terwijl Verus en de interviewkandidaten daar juist erg in zaten. Het voordeel is denk ik wel dat ik zelf op bijzonder onderwijs heb gezeten. Zowel op een reformatorische school en een daltonschool. Daardoor heb ik vrijheid van onderwijs van twee kanten meegemaakt en heb ik zowel de valkuilen als de voordelen gezien. In Artikel 23 komen veel dingen samen. Zowel religie, wet, cultuur als democratie. En juist die grote onderwerpen worden kleingemaakt door ze in dit artikel te gieten. Het is mooi om te praten over hoe dit allemaal samenkomt.''
Je zei dat onderwijsvrijheid nieuw was voor je. Hoe heb je je voorbereid?
''Ik kreeg gelukkig heel veel hulp vanuit Verus en Nachtzon Media. Er is veel research aan vooraf gegaan. Zo hadden we voorgesprekken met de gasten en heb ik diverse publicaties en stukken over en van de geïnterviewden gelezen. In de voorgesprekken werd onder meer al besproken: wat gaan we doen en wat is interessant om op in te haken? Het is iets wat we echt samen deden. Ik kreeg ook veel vertrouwen en vrijheid in de gesprekken. Achteraf keken we elkaar aan: mist er nog iets? Wil de gast nog iets vertellen? Wat kan er nog beter? Dat maakte het een heel fijn proces voor mij.''
Wat heeft je het meest verrast in de eerste reeks met opiniemakers?
''Ik had eigenlijk nooit beseft dat onderwijs in de basis heel erg gaat over de vorming van de samenleving. Het gaat lang niet alleen over goed onderwijs, maar het gaat ook over hoe de democratie vorm krijgt. In het onderwijs ligt de blauwprint van hoe de samenleving eruitziet. Het gaat verder dan kwaliteit van inhoud, en focust zich op identiteit en burgerschap. Ik had daar nooit echt bij stilgestaan, maar de mensen met wie ik sprak konden dit heel goed uitleggen. Het gaat namelijk twee kanten op: er zijn mensen die Artikel 23 ruim interpreteren en er zijn mensen die juist vinden dat er teveel mogelijk is. Niemand staat er neutraal in. Ook gaat Artikel 23 verder dan alleen onderwijs. Het heeft betrekking op de democratie. Want ook al zit jij niet op een bepaalde school: het feit dat de school er is, betekent toch iets voor je samenleving.''
Hoe heb je de nieuwe reeks opnames met politici ervaren?
''Dit zijn nog steeds hele open gesprekken waarin zij hun beleid moeten uitleggen. Het gaat veel meer in op onze democratie. Het gaat dit keer over de rol van het onderwijs in onze democratie in plaats van andersom. Het zijn de mensen die het beleid maken. Wat ik leuk vind aan deze podcasts, is dat de politici heel erg het hart van hun beleid uitleggen. Ze vertellen allemaal hoe onderwijs hen gevormd heeft en wat hun relatie hiermee is. Je ziet dat het beleid over onderwijs heel persoonlijk is, en dat maakt het ook weer heel klein.''
Wat vind je het mooiste gesprek uit dit seizoen?
''Ik vind onder meer de podcast met Roelof Bisschop (SGP) een heel leuk, verrassend gesprek. Deze man heeft meer ruimte in zijn hoofd dan je zou denken. Dat vond ik erg fijn om naar te luisteren. Ook het gesprek met Lisa Westerveld (GroenLinks) was een hoogtepunt. Van alle partijen hebben zij het namelijk het meest opgenomen voor onderwijsminister Arie Slob. Dat had ik echt niet aan zien komen. Wat me hierbij raakte, is dat partijen heel hard positie innemen tegenover elkaar. Maar achter de schermen elkaar toch begrijpen en het samen willen doen. Achter de schermen is de situatie lang niet zo hard en zijn de verschillen helemaal niet zo groot.''