Een masterplan Existentiële Vaardigheden is veel relevanter voor de huidige tijd, waarin kinderen en jongeren leren omgaan met de weerbarstigheid van het bestaan. Want basisvaardigheden zelf hebben alleen betekenis in een opgroeiend mens. De focus in het masterplan van de minister ligt te veel op de zakelijke, maakbare en meetbare basisvaardigheden. En dat in een wereld die bol staat van vluchtigheid, onzekerheid en complexiteit. Moeten leerlingen daarom niet heel andere talen leren om staande te blijven in de weerbarstigheid van het bestaan, zoals creativiteit, verbeelding en spiritualiteit? Talen die ruimte scheppen voor een existentiële, sociale en solidaire omgang met onzekerheid. Laten we daar een masterplan voor maken, aldus Willem en Robert.
Tijdens VERUS2023 verkennen VU-hoogleraar Gerdien Bertram-Troost, rector-bestuurder Willem de Vos (Christelijk Lyceum Veenendaal) en Verus-juriste Fenneke Scholten van Aschat samen met jullie wat existentiële vaardigheden zijn en waarom het waardevol is er in het onderwijs aandacht aan te besteden. Het belooft een zeer afwisselende les te worden vol met verhalen, met elkaar in gesprek gaan en zelfs Artificial Intelligence speelt een kleine rol in deze les.