Publicatie-
datum:

15 februari 2024

Publicatiedatum: 15 februari 2024
Bestuur en samenwerking Samen besturen

Samen met andere schoolleiders en bestuurders ga je in deze vijfdaagse opleiding aan de slag om je balans te vinden in het spanningsveld waar de school middenin zit. Van een schoolidentiteit die door de tijd aan verandering toe is tot een meer diverse samenstelling binnen de school waardoor collega’s soms anders tegen iets aankijken. Hoe zorg je dat je met elkaar in verbinding blijft en niet omver wordt geblazen door deze actuele ontwikkelingen? Schenke licht toe: “Als je als school weet waarvoor je staat en je bewust bent van de (persoonlijke) waarden die daaronder liggen, helpt het om als schoolteam met elkaar verbonden te blijven. In de opleiding ontdekken we je persoonlijke waarden, waar je voor staat en hoe je het waardengerichte gesprek met collega’s voert. Je gaat samen met andere onderwijsprofessionals aan de slag, waarbij je echt even naar binnen kunt kijken. Zowel op persoonlijk gebied als in je schoolorganisatie. Dit is iets waar je veelal in de waan van de dag niet aan toekomt.”

Met elkaar oefenen

Daarom wordt er tijdens de opleiding flink geoefend met het voeren van waardengerichte gesprekken. Dat vraagt van bestuurders en schoolleiders om de juiste vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn en open te staan voor nieuwe ideeën. De opleiding is zo ingericht dat de eerste twee dagen (een tweedaagse) begint met het ontdekken van je eigen drijfveren en wat jou bezighoudt. Docenten Erik Renkema (Verus) en André Guijs (Penta Nova) gaan in gesprek met de deelnemers. “De één kent de eigen drijfveren beter dan de ander, maar we willen hier gezamenlijk bij stilstaan. Ook willen we ingaan op situaties en dilemma’s uit de dagelijkse praktijk. Welke waarden spelen er onderliggend in deze situaties en wat betekent dit voor jouw handelen? Hierbij kun je denken aan conflicten met collega’s of meningsverschillen met ouders”, legt Schenke uit.

In de derde dag gaat het over maatschappelijke invloeden, en hoe je daarbij jezelf staande houdt. Hoogleraar Gerdien Bertram-Troost schuift hierbij ook aan als gastdocent. In de vierde dag staat verbinding centraal, waarbij Wouter Schenke inzichten deelt uit zijn lectoraat bij Penta Nova. “Hoe zorg je voor de verbinding binnen je schoolorganisatie? En hoe stem je je eigen waarden af met die van je organisatie? Weten is niet genoeg: je moet er ook actief mee aan de slag. We gaan dus in op hoe je collega’s kunt bevragen over wat hen motiveert en wat zij belangrijk vinden in het onderwijs.” De laatste sessie is een terugkomdag, waarin de deelnemende bestuurders en directeuren terugkoppelen in welke situaties zij waardengerichte gesprekken hebben gevoerd. Hierbij wordt juist ook gefocust op complexere momenten die botsingen opleveren. “We verwachten dat de deelnemers dan genoeg handvatten hebben om het gesprek op dieper niveau te voeren: welke waarden liggen hieronder? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we het kind weer centraal stellen?”

Aanmelden

Aanmelden

Voor meer informatie over deze opleiding (kosten, data) of wil je je aanmelden? Doe dit dan via onderstaande knop. Heb je andere vragen? Neem dan contact op met Wouter Schenke via w.schenk[email protected].

Samen besturen

Deze pagina is onderdeel van ons domein Samen besturen. Verus wil randvoorwaarden scheppen voor geïnspireerd goed onderwijs. Dat doen we door betrokken te zijn bij elkaar en samen te verbinden als gemeenschap, met begrip voor de positie van leden die in hun eigen leergemeenschap functioneren. Bestuurlijke vraagstukken lossen we samen op, met hulp van collega-bestuurders of een adviseur.

Verus

Gerelateerde berichten