Publicatie-
datum:

11 november 2020

Publicatiedatum: 11 november 2020
Burgerschap Identiteit Onderwijs en samenleving

Met de identiteitsverklaringen zelf heeft Erik Harinck geen probleem. ''Het is goed dat de verklaringen er zijn. De samenleving verwacht juist van scholen dat zij zich profileren. Zo weten ouders en leerlingen precies hoe een school in elkaar steekt. Transparantie door middel van zo’n verklaring is dan een uitkomst, want alleen de vermelding christelijk op de gevel is te vaag geworden'', vindt hij.

Diversiteit

Wel benadrukt hij dat dat je in zo’n verklaring een (seksuele) identiteit absoluut niet kunt afwijzen. ''Scholen hebben het recht om een visie op het leven te hebben, maar een identiteit kun je niet afwijzen.'' Harinck herkent de complexiteit van de problematiek over de verklaring. Maar met alleen externe verboden is de leerling en de school niet geholpen. Hij adviseert scholen en ondersteunt hen bij het aangaan van een dialoog over dit onderwerp. Hoe bereik je een veilig, geborgen klimaat voor iedereen, in dit geval in het bijzonder voor de LHBTI’ers? ''Ga samen met ouders, leerlingen, docenten en schoolleiding het gesprek aan om een door iedereen gedragen visie en aanpak te creëren op seksuele diversiteit. Dat is maatwerk.''

''Zodra schoolleiders en docenten in gesprek gaan met LHBTI'ers, zien zij de mensen achter het stereotype''

''In de dialoog kunnen scholen onderzoeken hoe ze jongeren een plek kunnen geven om zo te kunnen werken aan diversiteit. Zo’n dialoog staat of valt met de belangstelling naar elkaar. Ik merk dat zodra schoolleiders en docenten in gesprek gaan met LHBTI’ers, zij de mensen achter het stereotype zien. Dan ontstaat er begrip en draagvlak, worden de bezwaren zachter en zien zij de mensen erachter.'' Het gesprek moet dus gevoerd blijven worden. ''En dat is niet afhankelijk van het type school. Je kunt op elke school, reformatorisch, orthodox-christelijk of algemeen christelijk resultaten bereiken met een zorgvuldige dialoog. Daarin wordt voor iedereen helder dat de school een plek moet zijn waar een kind zichzelf kan ontplooien.''

Iedereen welkom

Ook bestuurder Peter van Dijk is hier stellig in. Op zijn middelbare school is de stelregel dat iedereen erbij hoort, iedereen meetelt én iedere leerling zichzelf mag zijn. ''Dat is voor mij de essentie van alles. Als je niet dat gevoel hebt en je het idee hebt dat je iets moet verbergen, kun je jezelf nooit goed ontwikkelen als mens'', zegt hij. De school gelooft sterk vanuit de christelijke visie dat iedereen welkom is. Dat merkte de bestuurder overigens zelf ook toen hij solliciteerde bij zijn huidige bestuur. ''Als homoseksuele schoolleider heb je altijd iets uit te leggen op sollicitatiegesprekken. Dit was de eerste school waar dit niet zo was.''

Hij vindt het dan ook vanuit zijn eigen visie niet kunnen dat ouders in zo’n identiteitsverklaring afstand moeten nemen van homoseksualiteit. ''Ik weet dat mensen er anders over denken. Je ziet ook dat minister Arie Slob worstelt met zijn achterban en zich te weinig realiseerde hoe de mening van Nederland is.'' Het is volgens de bestuurder droevig dat zulke verklaringen op sommige scholen wel worden gehandhaafd. ''Je praat al snel over enkele duizenden leerlingen waarbij een deel zich dan genoodzaakt voelt om in de kast te blijven en een tweede identiteit aanneemt die niet de eigen is. Dit zijn niet de optimale omstandigheden waarin een kind zich kan ontwikkelen.''

Gerelateerde berichten