Publicatiedatum: 21 september 2022

Een verouderde website, slechte vindbaarheid en een overschot aan informatie: genoeg redenen voor Verus om een nieuwe website te ontwikkelen. Waar op de oude website van Verus vooral de structuur van hoe Verus is ingericht naar voren komt, staat op onze nieuwe website de behoefte van onze leden centraal. ‘’Behalve dat wij intern draagvlak hebben gecreëerd voor ons plan, was het vooral belangrijk om te inventariseren wat onze leden willen en verwachten’’, legt Bjorn Meulendijks uit.

Hoe dat is gebeurd? Leden zijn door middel van enquêtes, diepte-interviews en het testen van prototypes actief betrokken bij het ontwerp van de nieuwe website. Na het ophalen van de wensen en behoeften van leden is de nieuwe website vormgegeven. Dat resulteert in een frisse website met onderwijsnieuws door een Verus-bril, informatie aansluitend bij de vragen en behoeften van leden en makkelijkere stappen naar persoonlijk contact.

Sneller navigeren

De grootste verandering op de website? ‘’De grote zoekbalk als je op onze website komt. Dit is een bewuste keuze geweest. Uit onderzoek bleek namelijk dat leden op ons vorige website verstrikt raakten in alle informatie. Jullie komen met een doel naar onze website: je zoekt een oplossing voor een probleem, hebt een vraag of wil geïnspireerd worden aan de hand van blogs, podcasts of webinars. Door de zoekbalk prominent te maken, kom je sneller bij een antwoord. Daarnaast bieden we relevante content die overeenkomt met je zoekopdracht’’, vertelt Martin van Oosten.

Stel je voor. Je zit als bestuurder net in een fusieproces en bent op zoek naar informatie over huisvesting. Door onze Hulp bij-pagina’s krijg je in een oogopslag te zien hoe we jou op dit gebied kunnen helpen. ‘’Bij huisvesting hoort een prognose, financiën en een juridisch aspect. Maar in het geval van een fusie kan dit ook worden gekoppeld aan identiteit en governance. Alle expertisegebieden die wij binnen dit thema hebben, vind je hier terug’’, zegt Meulendijks. Van Oosten vult aan: ‘’We willen onze leden in zo’n geval laten zien wat we allemaal aanbieden en in huis hebben. Je hoeft namelijk niet zelf te verzinnen wat je nodig hebt. We behandelen deze thema’s integraal en wij bieden het totaalpakket.’’

Voor elke onderwijslaag én daarbuiten

Met de vernieuwde zoekfunctie en de duidelijke structuur, krijg je als onderwijsbestuurder sneller antwoord op je vragen. Maar Verus is er niet alleen voor de bestuurder. ‘’Als grote onderwijsvereniging met een brede laag aan scholen (van IKC tot universiteit) en onderwijsmedewerkers, zijn we er ook voor de schoolleider, de docent, de ouder en de leerling. Ook voor hen is de website toegankelijker. Het frisse kleurgebruik, minder tekst, meer relevante actuele informatie en herkenbaar beeldmateriaal vanuit onze onderwijspraktijk doen je thuis voelen’’, zegt van Oosten. Ook voor media en werkzoekenden is de missie en visie van Verus nu veel zichtbaarder.

Veel gerichte informatie is op onze website te vinden. Maar bij Verus staat het persoonlijk contact nog altijd centraal. ‘’Zo is uit ons onderzoek gebleken dat bij leden het persoonlijke contact als belangrijk wordt ervaren’’, legt Meulendijks uit. Daarom wordt op de nieuwe website sneller verwezen naar een van onze adviseurs die leden met een specifiek vraagstuk kunnen helpen. Niet meer eindeloos zoeken, maar via e-mail, Teams, telefonisch contact óf een live-afspraak geholpen worden.

Doorontwikkeling

‘’Onze leden helpen op basis van hun behoeften: dat willen we blijven doen. Daarom blijft de website een proces van verandering. We peilen continu de behoeften en passen aan waar nodig. Zo blijven we dynamisch bezig met onze website. We willen leren wat wel en niet werkt.’’

Na deze introductie van de website gaan we aan de slag met de Mijn Verus-omgeving, waar je straks jouw interesses kunt aangeven. Zo kunnen we in onze communicatie beter inspelen op specifieke persoonlijke behoeften. Ook kan je je straks via Mijn Verus inschrijven voor events of deelnemen aan een thema-community.

Gerelateerde berichten