Zo gaven zo’n ruim 2.000 mbo-studenten van innovatieve onderwijsprogramma’s bij diverse scholen aan dat zij hun vaardigheden op het gebied van creativiteit, communicatie en loopbaancompetenties ruim voldoende vinden. Ook kritisch denken en mediawijsheid, typische vaardigheden die passen bij de huidige tijd, scoorden hoog.
Daarentegen waren de studenten minder blij met hun vaardigheden voor het stellen van grenzen en gezond gedrag. Een jaar lang werden al deze ontwikkelingen bij de mbo-studenten gevolgd om inzicht te geven in hoe het mbo aandacht besteed aan toekomstgerichte vaardigheden en burgerschapsvaardigheden. Vier initiatieven, waaronder het Kunst- en Cultuurarrangement van ROC Friese Poort, lieten zien dat uiteenlopende aanpakken mogelijk zijn in het verder ontwikkelen van deze vaardigheden.
Uit het onderzoek zijn drie concrete aanbevelingen voor de onderwijspraktijk geformuleerd:
- Breng 21ste-eeuwse vaardigheden onder in een leerlijn
- Breng vaardigheden en vaardigheidsontwikkeling in beeld
- Investeer in een docent/coach
Benieuwd naar de resultaten van ROC Friese Poort en de drie andere deelnemende initiatieven? Lees hier het volledige onderzoek ‘Toekomstgerichte vaardigheden in ontwikkeling in het mbo’.