Publicatie-
datum:

13 januari 2021

Publicatiedatum: 13 januari 2021
Onderwijskwaliteit

De directrice startte twee jaar geleden met het onderwijsconcept waar al haar schoolkinderen tussen de middag een uur sporten. ‘’Dit geldt voor alle groepen, van 1 tot en met 8. Het liefst buiten, als het weer het toelaat. De kinderen sporten onder leiding van een vakdocent lichamelijke opvoeding en met 10 tot 12 docenten van de ROC-opleiding Sport en Bewegen.’’

De noodzaak om meer te bewegen tijdens schooltijd was hoog, volgens Siebelt. ‘’Ik zag dat de kinderen veel te veel stilzaten. Ze horen juist te bewegen en niet heel de dag in een klaslokaal stil te zitten. We vragen al genoeg van ze, daarom is het goed als zij hun gedachten kunnen verzetten en hoofd leegmaken tijdens een uurtje sporten’’, legt ze uit.

Weinig sport

En dus ontstond het initiatief om een uur per dag langer op school te blijven zodat elk kind kan bewegen. Want, behalve de noodzaak om te sporten en het nut voor de motoriek, merkt Siebelt ook dat het er anders gewoonweg niet van komt. ‘’De school staat in een achterstandswijk waar niet elke ouder sport kan betalen. Slechts 5 tot 10% van onze leerlingen zit bij een sportvereniging. Dus ik móest het wel binnen schooltijd doen.’’

De MR en het team van haar school ging al snel mee met het idee. Ook de ouders waren veelal enthousiast, ondanks dat de kinderen nu tot 15.00 uur naar school moeten in plaats van tot 14.00 uur. ‘’Een enkele ouder had twijfels, maar zij kwamen hier later op terug nadat ze zagen hoe fit hun kind thuiskomt. ‘’Daarnaast is het de uitgelezen kans om kinderen in aanraking te laten komen met nieuwe sporten. Denk aan basketbal, korfbal of tafeltennis. Het doel is om ze te leren bewegen en te enthousiasmeren om dit na schooltijd voort te zetten.’’ Dit doet de school óók nu tijdens het online onderwijs. Zo hebben de kinderen allerlei opdrachten meegekregen voor beweging en zitten er nog 35 kinderen dagelijks op school die niet thuis kunnen werken. Daarmee wordt tussendoor ook nog ‘gewoon’ bewogen.

Essentieel

Ze wil andere geïnteresseerde scholen dan ook meegeven om gewoon te starten met de introductie van een bewegingsuurtje. ‘’Tuurlijk loop je in het begin tegen wat kinderziektes aan. Maar de grootste tip is: heb het lef om te starten. Je kunt altijd evalueren en verbeteren. Want: bewegen en sporten is een essentieel stukje dat we leerlingen moeten meegeven. Niet alleen taal en rekenen.’’

Hoe De Regenboog de gezonde tour verder voortzet? Door bewegend leren in te zetten in groep 1 en 2. Hier is een beweegvloer aangeschaft waardoor ze in het speellokaal kunnen bewegen. Bij groep 3 is het concept ‘Taal in de Gymzaal’ gestart, waarbij deze groep op vrijdag geen les krijgt in de klas, maar in de gymzaal alle woorden bewegend leert. ‘’Daarbij zie je echt dat het beter beklijft.’’

Gezonde lunch

Daarnaast denkt de directrice aan wat ze nog meer in haar school kan doen. Zo hoort dat ook een gezonde lunch bij. Dat bestaat al voor kinderen die niet ontbijten of lunchen, maar dat wil Siebelt breder trekken en voor elk kind inzetten. ‘’Als iemand niet goed eet en beweegt en daardoor niet goed in zijn vel zit, komt het kind niet tot leren. Eerst moet de basis goed op orde zijn, voordat je er wat in kunt stoppen.’’

Siebelt zal op donderdag 4 februari ook haar verhaal doen in het webinar ‘Gezonde leefstijl voor leerlingen: gewoon beginnen’ dat door Alles is Gezondheid wordt georganiseerd. Medewerkers in het basisonderwijs, de kinderopvang en jeugdgezondheid kunnen zich aanmelden voor dit gratis webinar.

Gerelateerde berichten