U bent hier

‘Het spel trok ons uit onze vaste denkpatronen’

Nathalie Vermeulen, plaatsvervangend directeur basisschool De Twijn in Terneuzen

Basisschool De Twijn in Terneuzen is ontstaan uit een fusie van een katholieke en een openbare school. De fusie maakt het nodig om een nieuwe identiteit te formuleren en uit te dragen, waarin beide ‘bloedgroepen’ zich kunnen herkennen. Het Inspiratiespel School & Ouders van Verus gaf fris elan aan dit identiteitstraject.

Teamleden en ouders van beide vroegere scholen zitten in een identiteitscommissie. Een adviseur vanuit Onderwijsgroep Perspecto, waarvan De Twijn deel uitmaakt, begeleidt het identiteitstraject. “Toen zij het Inspiratiespel ontdekte op het Verus event, was ze meteen enthousiast”, vertelt plaatsvervangend directeur Nathalie Vermeulen van De Twijn. “We willen een extra slag maken bij het op de kaart zetten en uitdragen van onze identiteit en kernwaarden. We hoopten dat het spel ons een zetje in de goede richting kon geven.”

Doordenkers
Verus heeft het Inspiratiespel ontwikkeld om ouders en scholen op een ontspannen manier met elkaar in gesprek te brengen over verschillende aspecten van partnerschap: ook op het gebied van identiteit. Je speelt het spel in gemengde groepen van ouders en teamleden. Iedere keer als een speler op een speciaal vakje komt, moet hij of zij een vraag beantwoorden. De vragen zijn best doordenkers. Welke belangrijke waarde wil je doorgeven aan je kinderen of leerlingen, bijvoorbeeld. Wat wil je kinderen meegeven over het omgaan met meningsverschillen en conflicten? En: geef de ouders in de groep een compliment als leerkrachten en vice versa. Door de spelvorm en de intieme setting gaan de deelnemers makkelijker in gesprek over dit soort persoonlijke onderwerpen. 

Out-of-the-box
Dat is ook de ervaring van Vermeulen. “We hebben het spel op een herfstavond gespeeld met vijf teamleden en drie ouders. Een hapje en een drankje kwamen op tafel, de sfeer was heel relaxt. Iedereen voelde zich vrij om zich uit te spreken: ook mensen die tijdens andere bijeenkomsten wat gereserveerder zijn. We gingen daardoor meer de diepte in dan tijdens onze reguliere vergaderingen. De begeleiding door onze identiteitsadviseur en adviseur ouderbetrokkenheid Monica Neomagus van Verus hielp daar zeker bij. Ze namen ons de verslaglegging uit handen, zodat iedereen zich op het spel en het gesprek kon richten En door subtiel door te vragen, gaven ze ons af en toe een zetje in de goede richting. De unieke setting van het spel zorgde ook dat we meer out-of-the-box gingen denken. Het trok ons uit onze vaste denkpatronen.”

Pareltje
Het spelen van het Inspiratiespel heeft het identiteitstraject bij De Twijn een boost gegeven, vindt Vermeulen. “Door het spel is ook de sfeer bij onze andere vergaderingen verbeterd. En aanbevelingen die staan in het verslag van de spellenavond worden opgepakt. Zo gaan we stappen nemen om meer ouders te betrekken bij de school. Het zijn nu vaak dezelfde mensen die meedenken en meehelpen. Door andere ouders te betrekken, kunnen we andere informatie en een frisse blik in huis halen. We gaan ook onze kernwaarden nadrukkelijker communiceren. En een spreuk als ‘Bent u het eens met ons, vertel het uw kind, bent u het niet eens met ons, vertel het ons’, is een pareltje. Die gaan we actief communiceren, bijvoorbeeld via onze nieuwsbrief.”

Verus laat altijd een exemplaar van het Inspiratiespel achter op de school. Zo kan de school het blijven gebruiken om het goede gesprek te voeren. Eventuele extra exemplaren zijn makkelijk bij te bestellen. “Wij gaan het spel zeker vaker uit de kast halen”, weet Vermeulen.