U bent hier

Peter Heerschop: ‘Leraar, laat kinderen merken dat ze ertoe doen. Dat er iemand is die ze belangrijk vindt’

Identiteit
PO | VO | MBO | HBO | WO

Het kan hoor, lesgeven zonder liefde. “Zonder liefde kun je wel stof overbrengen”, zegt cabaretier, pedagoog en leraar Peter Heerschop. “Maar je kunt mensen niet echt beïnvloeden. En daarmee blijf je zelf ook buiten schot.” Heerschop is één van de hoofdsprekers op VERUS 2017. Verus magazine sprak hem.

Dit is een bewerking van het interview dat staat in het aprilnummer van Verus magazine. Dat valt na Pasen op de mat.

Heerschop werkte 16 jaar als gymdocent en geeft nu nog les op de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Het is volgens hem vrij eenvoudig: onderwijzen draait om de relatie, de verbinding met de ander. “Het gaat erom dat je elkaar steeds beter maakt.” Dus niet zenden van leraar naar leerling. “Je moet als docent zelf ook voelen wat zij jou willen geven.”

Vertrouwen

Het belangrijkste dat Heerschop zelf van zijn leraren kreeg was vertrouwen. Neem zijn leraar Nederlands in klas 5. Peter was eigenlijk alleen met sport bezig. Hij kon best goed leren hoor, maar was nooit ‘een probleem’, en dus keek er niemand naar hem om.

Tot ineens die leraar hem aansprak. De man regisseerde de schooltoneelvoorstelling en zei Peter dat hij maar de hoofdrol moest spelen. “Ik stotterde behoorlijk. Maar hij zag schijnbaar iets in me. Het was zo’n belevenis dat ik ineens het vertrouwen kreeg. Omdat hij iets van me verwachtte, durfde ik het aan. En het heeft op een bepaalde manier mijn leven veranderd: ik vond het hartstikke leuk.”

Dat vertrouwen, zegt Heerschop, kun je vertalen met: Ik houd van jou.

Toevoegen

Laten we wel wezen: van het ene kind is het gemakkelijker houden dan van het andere. Maar wie geregeld reflecteert op zijn eigen houding en handelen, kan gemakkelijker leren houden van die leerling die je maar blijft afstoten en zich niks van je aantrekt, gelooft Heerschop.

Want het wordt lastig als je het je persoonlijk aantrekt. “Je moet je niet persoonlijk aangevallen voelen, want als leraar ben je een opvoeder. Er is dus een ongelijkwaardige verhouding. Het is bereninteressant om uit te zoeken wat een leerling met zijn gedrag bedoelt. Heel ingewikkeld ook. Maar als je er achter komt waarom hij je constant afstoot, is dat een prachtig moment. En je staat in dit proces eigenlijk altijd sterk als je als leraar voor jezelf weet waarom je de dingen doet zoals je ze doet, omdat jij erachter staat.”

Hartverscheurende verhalen

Oh ja, Heerschop heeft aan den lijve ondervonden hoe het is om moeilijke leerlingen voor zijn neus te hebben. In de zestien jaar dat hij lesgaf heeft hij elke week wel gedacht: “Ik kan het niet, wat een bende, het lukt niet, wat vindt hij nou zo erg aan mij?”


Die klas Bouwtechniek bijvoorbeeld. Twee jaar lang moest hij die gymles geven. “En de eerste anderhalf jaar was die klas elke les de hel. Er was altijd ruzie, elke les. Altijd sloeg er iemand wel iemand op z’n bek.”


Maar Heerschop sprak met de jongens. Hij leerde hen beter kennen, zij leerden hem beter kennen. Hij bleef met lood in z’n schoenen naar de les gaan. Maar na anderhalf jaar kende hij sommigen een beetje. Wat bleek? Hartverscheurende verhalen zaten er achter die ruwe gozers. “Ik zag de rol die iedere leerling speelde. Ik zag ze als mens, niet als groep. Tot ik het zover had dat dat blokuur gym een fijn moment was, waarin ze gewoon lekker bezig konden zijn.” Achteraf was het “eigenlijk best wel een interessante klas”. 


Leerlingen, collega’s, ouders… ze willen gewoon gezien worden. “Het gevoel hebben dat ze ertoe doen. Dat er iemand is die je belangrijk vindt. Een mens wordt pas mens met anderen.” 

Kom naar Peter Heerschop op VERUS 2017

Peter Heerschop is één van de sprekers op VERUS 2017, het jaarlijkse event voor het katholiek en christelijk onderwijs op 18 mei naar Spant! Bussum.

Fotografie: Ruud Pos