U bent hier

Participatiewet: scholen willen wel, maar ‘t is soms echt een te grote opgave

Personeelsbeleid
PO | VO | MBO | HBO | WO

“Ik zie hier iemand met zoveel plezier werken”, zegt directeur Milja Lefrandt van het Zuiderlicht College. “Het is misschien niet zo zakelijk, maar het doet wel heel veel met me.” Haar P&O adviseur Nettie Beukman maakt zich hard voor het realiseren van de banenafspraken, maar erkent tegelijkertijd dat de Participatiewet voor sommige organisaties echt een te grote opgave is.

De banenafspraken zijn een gevolg van de Participatiewet. ZAAM bijvoorbeeld (waar het Zuiderlicht College onder valt), heeft ongeveer 1200 fte aan medewerkers en moet eind 2018 ongeveer 19 fte aan arbeidsplaatsen realiseren.

In de jaren ’90 nam het Amsterdamse Zuiderlicht College een facilitair medewerkster aan op een zogeheten Melkert-baan. Die ging vorig jaar met pensioen. De vmbo-school had dus een functie vacant waarop iemand uit het doelgroepenregister paste. En ze zocht iemand die niet alleen dit werk kon doen, ze moest ook kunnen opschieten met de leerlingen. Lefrandt had een conciërge beschikbaar die de nieuwe medewerker goed kon begeleiden.

Verwachtingen uitspreken

Toen de kandidaat kwam solliciteren waren Lefrandt, Beukman én de conciërge aanwezig. Zo kon de school zeggen wat zij verwachtte en kon de sollicitant haar wensen aangeven. Zij kon kiezen tussen een baan in een supermarkt en deze baan en zij wilde graag met kinderen werken.

Veilig binnen het team

Lefrandt is hoorbaar enthousiast als ze vertelt dat haar medewerkster zo’n goede start heeft gemaakt. Daar heeft een goede introductie volgens de directeur aan bijgedragen: een rondleiding, voorstelrondje aan het team, meteen deelnemen aan teambuilding en kerstontbijt… De nieuwe facilitair medewerkster voelt zich veilig binnen het team.

Te negatieve verwachtingen

Waarom blijft het onderwijs achter bij de banenafspraken? Lefrandt denkt dat veel mensen te negatieve verwachtingen over de doelgroep hebben. “Daarmee doen ze iemand echt tekort”, meent de directeur. “Ja, een goede begeleiding is belangrijk. En ja: dat kost tijd, maar het levert heel veel op. Dit moet je doen, als school, als mens, als maatschappij.”

Niet zo gemakkelijk

Ook P&O adviseur Beukman steunt de Participatiewet. “En de kandidaten die ik op gesprek krijg zijn vrijwel zonder uitzondering leuke, enthousiaste, gemotiveerde mensen.” 

Tegelijkertijd erkent ze dat het nog niet zo gemakkelijk is: 19 arbeidsplaatsen invullen met iemand uit de doelgroep. “Er zijn ook minder goede ervaringen geweest. Het kan een keer niet klikken natuurlijk.” 

Het grootste obstakel

De PO-Raad schreef begin deze maand dat de banenafspraak lastig te realiseren is voor scholen, zoals banenafspraak-aanjager Hans Spigt begin dit jaar al zei. Beukman begrijpt dat: “Net als het primair onderwijs bestaat zo’n 80% van onze medewerkers uit het docentencorps en is 20% ondersteunend personeel. Maar wij moeten qua quotum hetzelfde percentage halen als andere sectoren. Het lastige is, dat er vaak een baan speciaal voor de participatiewet gecreëerd moet worden. Ik denk dat dat het grootste obstakel is. In dat licht is de banenafspraak voor sommige organisaties inderdaad een te grote opgave.” 

Lees ook