U bent hier

Het Verhaal van de School: wie zijn jullie als school?

Cursus
Incompany

Gebruik storytelling voor úw identiteitsverhaal

'Wie zijn wij als school?' Zou u deze vraag hetzelfde beantwoorden als uw leerkrachten? Hoe u het voor elkaar krijgt om samen met uw team een eenduidig en specifiek antwoord te formuleren en te verwoorden waar uw school voor staat, dat leert u in deze cursus.

U gaat met elkaar verhalend in gesprek en leert gebruikmaken van de technieken van storytelling om zo tot een samenhangend identiteitsverhaal te komen.

Niet alleen krijgt u hiermee alle neuzen dezelfde kant op, uw leerkrachten zullen meer eigenaarschap en betrokkenheid ervaren omdat ze kunnen meedenken over de richting die de school op wil gaan. En dat komt de kwaliteit van het onderwijs op school ten goede.

  • Leer storytelling gebruiken om samen met uw team uit te drukken waar uw school voor staat.
  • Maak kennis met onze handige tools om met uw team het gesprek te voeren over wezenlijke dingen.
  • Ontdek hoe u met uw team verhalend in gesprek kunt gaan over thema's als inspiratie, bezieling, betrokkenheid, eigenaarschap, levensbeschouwelijke identiteit.
  • Leer hoe u de identiteit van de school bottom-up benadert en laat doorwerken in borging en beleid.
  • Werk toe naar een goede diagnose en het identiteitsverhaal van úw school.

Inhoud

De cursus duurt vier dagen en heeft drie speerpunten:

  • Identiteit is kwaliteit
    Identiteit wordt niet langer verengd tot de levensbeschouwelijke dimensie ervan, maar alle facetten van de school komen in beeld. Dit maakt het mogelijk om identiteit in verband te brengen met de kwaliteit van de school.
  • Verhalende methode
    Een verhaal is als vuur: het verspreidt zich snel, het warmt en inspireert mensen en brengt ze samen. Het werken met een verhaal doet recht aan de complexe identiteit van de school.
  • Beleidscyclus
    Ook identiteit kunt u benaderen met de beleidscyclus: breng de situatie goed in beeld, formulier een plan, voer het uit en evalueer het. Bijsturing en overleg zijn nodig voor een optimaal identiteitsverhaal.

We snijden de cursus toe op de behoefte van de deelnemers. Iedere deelnemer krijgt daarom een intakegesprek. U werkt aan uw eigen casus. Uw ervaringen, vragen en opmerkingen vormen de rode draad. Na afloop vindt er een eindgesprek plaats.

Aan het einde van de cursus bent u in staat om zelfstandig op een verhalende manier identiteitsprocessen aan te sturen binnen uw team. 

Sector

PO

Voor wie

Leidinggevenden in het katholiek en christelijk primair onderwijs, die verantwoordelijk zijn voor identiteitsprocessen in een onderwijsinstelling. Exclusief voor leden van Verus.

Docenten

  • Hade Wouters
  • Guido de Bruin

Studiebelasting

De studiebelasting is 40 sbu (exclusief interventie in de eigen school). Deze leergang is als formeel aanbod opgenomen bij het deelthema 'Organisatie van de school' (uit 'Regie en Strategie') en bij het deelthema 'Onderzoeksmatig werken' (uit 'Kennis- en Kwaliteitsontwikkeling') in het Schoolleidersregister PO en geschikt voor uw herregistratie als schoolleider.

Incompany

We bieden deze cursus incompany aan. Vraag om een vrijblijvende offerte.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Hade Wouters.