U bent hier

Blog van Wout Neutel

Vorige week verscheen de 200e Staat van het Onderwijs. Een publicatie die opnieuw veel stof deed opwaaien. Nu waren het vooral de grote verschillen tussen scholen die volop aandacht kregen. Een minder in het oog springend onderwerp was het grote verschil in schoolloopbaan tussen kinderen met vergelijkbare resultaten op de eindtoets, maar met verschillende achtergronden.

In een achterliggend technisch rapport over gelijke kansen wordt beschreven wat de effecten op de schoolcarrière van leerlingen zijn van:

Vandaag bespreekt de Tweede Kamer het wetsvoorstel Sociale veiligheid. Over dit voorstel is al veel gezegd en geschreven. Oorspronkelijk zouden scholen alleen mogen kiezen uit een lijstje met een beperkt aantal goedgekeurde anti-pestprogramma’s. Gelukkig is dit onderdeel gesneuveld, hoewel de staatssecretaris nog steeds van scholen vraagt aan te tonen dat hun programma effectief is wanneer de Inspectie de sociale veiligheid onvoldoende vindt.

Deze week bezocht ik een congres van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijsrecht. De bijeenkomst had als thema ‘Bestuurlijk-juridische lijnen van het toekomstig onderwijsbestel’. Een van de thema’s die aan de orde kwamen was het toenemend belang van sturing in ketens en netwerken en de gevolgen daarvan. Het onderwijs werkt steeds vaker samen in samenwerkingsverbanden, soms door de overheid verplicht, soms vrijwillig. Samenwerking lijkt de (Nederlandse) oplossing te zijn voor problemen waarvoor men elders de markt haar werk laat doen.